Vandaag bouwen aan het Aalst van morgen
De gemeenteraad van 25 juni heeft beslist om de gronden van Warehouses De Pauw op de Tragelsite aan te kopen. Deze aankoop is noodzakelijk om de nieuwe ontsluitingsweg op de Tragelsite te kunnen aanleggen. Dit is een belangrijke mijlpaal in het stadsvernieuwingsproject op de Tragel.
De stad Aalst wordt met deze aankoop eigenaar van 33.259 m² industriegrond en bijhorende gebouwen, gelegen tussen de Tragel en de Dendermondsesteenweg / Gheeraerdtstraat. Samen met de aankoop van de gronden van Intergem en Electrabel in 2008, zorgt de aankoop van deze terreinen ervoor dat de stad dit stadsdeel, gelegen tussen de Dender en de Dendermondsesteenweg, kan herontwikkelen. De Tragelsite moet een nieuwe uitstraling krijgen waar er ruimte is om te wonen, te werken en te winkelen en waar plaats is voor evenementen. Al deze functies worden gebundeld in een masterplan met ruime aandacht voor duurzaamheid en hoogstaande architectuur. Dit past volledig binnen één van de doelstellingen van het bestuursakkoord om van Aalst een charmante en aantrekkelijke woonstad te maken, met een ruim aanbod aan kwalitatieve woningen in een aangename omgeving voor jong en oud.
Het AGSA, Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst, staat in voor de ontwikkeling van de Tragelsite. Afgelopen maanden bereikte het AGSA de nodige overeenkomsten zodat de handelspanden en loodsen die op het wegtracé gelegen zijn vrijkomen. Nu ook de grond van Warehouses De Pauw aangekocht is, kan de nieuwe Tragelweg, die heel de Tragelsite moet ontsluiten, gerealiseerd worden.
Stadsontwikkeling langs Dender
De herontwikkeling van dit stadsdeel kadert in een veel groter verhaal: ‘stadsontwikkeling langs de Dender’. Niet alleen de heropwaardering van de Tragelsite draagt hiertoe bij, ook tal van andere projecten gelegen langs de oevers van de Dender, zullen de komende jaren van start gaan. Zo is er de ex-Tupperwaresite, waar de voormalige fabriekspanden plaats zullen maken voor een groot woonproject. Eveneens op rechteroever, maar ten zuiden van de Zwarte Hoekbrug, werkt de stad aan de opmaak van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘Pierre Corneliskaai’. Dit RUP moet de KMO-zone omvormen tot een meer stedelijke invulling met ruimte voor wonen en werken langs het water. Aan de overkant, op de pendelparkingsite, staat een groot project gepland. De private ontwikkelaar gaat er, na het afgraven van het hele terrein tot op het niveau van de Denderkade, een nieuw Denderplein aanleggen, geflankeerd door 3 nieuwe bouwvolumes en een parkeergebouw voor de pendelaars.
Stad geeft goede voorbeeld
Dankzij al deze projecten ontstaat er in Aalst een dynamiek langsheen de Dender en keert de stad zich terug naar het water. De stad volgt tal van andere steden om het ‘water in de stad’ opnieuw aantrekkelijk te maken. Water in de stad is immers een grote meerwaarde op vlak van beleving, ruimtegevoel en kwaliteit. Wie wil er immers niet wonen of werken met zicht op het water? De stad zelf wil alleszins al het goede voorbeeld geven met de beslissing om de stadsdiensten te centraliseren in het nieuwe administratieve centrum aan het Werfplein. De kantoren kijken uit over de Dender en zijn gericht naar de rechteroever.
Volgende stappen in Trageldossier
De stad en AGSA maken nu werk van de noodzakelijke vervolgstappen voor de realisatie van de Nieuwe Tragelweg en bijhorende ontwikkelingen. Zo zullen de industriegronden op de Tragelsite herbestemd worden. Bedoeling is eerst te starten met de ontwikkeling van een handels- en evenementenzone in het uiterste noorden van de Tragelsite (naast het viaduct). Hierin zullen onder andere de bestaande handelszaken Aldi, Blokker en Leenbakker een nieuwe locatie verkrijgen. Na de bouw van deze nieuwe handelszone worden de huidige winkelruimtes afgebroken en kan de nieuwe Tragelweg aangelegd worden. Deze Tragelweg vormt de nieuwe verbinding tussen het rond punt Dendermondsesteenweg/viaduct en de pendelparking langs de achterkant van het station en moet tegen eind 2017 klaar zijn.